Vanaf 01 oktober 2024 is de Klachtencommissie ondergebracht bij het Register Tolken Gebarentaal en Schrijftolken (RTGS). Het stakeholdersoverleg van RTGS is verantwoordelijk voor de besluitvorming over het beleid (en de financiën) van de Klachtencommissie. Ze bemoeien zich niet met het behandelen van klachten. Het stakeholdersoverleg van RTGS bestaat uit de beroepsvereniging van tolken gebarentaal, de beroepsvereniging van schrijftolken én verschillende belangenorganisaties voor doven en slechthorenden.
Onafhankelijke commissie
De Klachtencommissie is een onafhankelijke commissie die klachten van tolkgebruikers over tolken gebarentaal (NGT, NmG, vierhandengebaren) of schrijftolken onderzoekt en beoordeelt. De Klachtencommissie bestaat uit minimaal vijf en maximaal negen leden en ziet er als volgt uit:
- een onafhankelijke voorzitter
- twee (vertegenwoordigers van) tolkgebruikers van tolken gebarentaal (NGT/NmG/vierhanden);
- twee (vertegenwoordigers van) tolkgebruikers van schrijftolken;
- twee (vertegenwoordigers van) tolken gebarentaal (NGT/NmG/vierhanden);
- twee (vertegenwoordigers van) schrijftolken
Klacht indienen
Een klacht kan ingediend worden als een tolkgebruiker vindt dat een tolk zich niet aan de beroepscode houdt, zich niet professioneel gedraagt of de kwaliteit van het tolken niet voldoende vindt.
Bemiddelen
De Klachtencommissie kan bemiddelen om tot een oplossing te komen of kan een uitspraak doen over de klacht. Deze uitspraak kan bijvoorbeeld zijn dat de klacht (gedeeltelijk) terecht of (gedeeltelijk) niet terecht was. Een uitspraak wordt anoniem gepubliceerd op de website van de Klachtencommissie.
Verbeteren van de kwaliteit
De Klachtencommissie kan ook, naar aanleiding van klachten, algemene signalen en adviezen geven aan organisaties in het werkveld, zoals bijvoorbeeld het RTGS, met het doel om de kwaliteit van tolkdiensten te verbeteren.