vorige volgende
Begindatum: 14-4-2020
Einddatum: 16-6-2020
Tijdsduur (totaal): 18,00
Nascholingspunten (totaal): 1,80 npt.
Urenverdeling per categorie

Taal- en tolkvaardigheden Attitude Doelgroepen
Aantal contacturen per categorie
18,00 0 0
Aantal geplande voorbereidingsuren en/of zelfstudie-uren per categorie
Subtotaal (aantal uren per categorie)
18,00 0 0
Informatie over de nascholingsactiviteit
Het programma van de cursus ziet er als volgt uit Les 1 en 2: Opfrissen kennis over dovencultuur, o.a. Dovenidentiteit, NGT gebaarvolgorde, werkwoorden, handalfabet, tellen.
Les 3: De schepping
Les 4: Adam en Eva
Les 5: Noach
Les 6: Ruth en Boaz,
Les 7: De geboorte van Jezus,
Les 8: De kruisiging.

Data: 14, 21 en 28 april, 5, 12, 19 en 26 mei en 2 juni. De toets wordt gehouden op 9 juni. (reservedatum 16 juni)
Alle lessen zijn op dinsdag van 09:30 – 11:30.

Extra lexicon: Bijbelboeken Oude en nieuwe testament

Een cursus van 18 contacturen, waarin 6 Bijbelverhalen worden doorgenomen. Kennis van de Bijbel is niet nodig.

De cursus gaat uit van nul-niveau. Als de cursist al wat gebarenkennis heeft over de onderwerpen, zal hij/zij sneller door de stof heenkomen.

De kosten voor de cursus zijn 200 euro per persoon.
Wat maakt deze nascholingsactiviteit relevant voor het uitoefenen van het beroep? Als het (schrijf)tolken klaar is, kan het prettig zijn als men nog even kan gebaren met de cliënt. In deze cursus wordt de kennis van NGT opgefrist en kunnen de verhalen ook in NmG geoefend worden als dat gewenst is.
Over welke kwalificaties beschikt de docent/trainer/cursusleider/workshopleider? Ik ben Petra Bouterse, HBO-gediplomeerd docent gebarentaal sinds 2012.
Ik geef veel les bij de mensen thuis. Maar ook bedrijven als KPN en ING heb ik samen met dove klanten voorgelicht over hoe om te gaan met elkaar.

Ik ben christen en wil graag de gebaren over de Bijbel toegankelijk maken voor iedereen.

Een kleine greep uit mijn werkervaring:

Samen met een collega heb ik als stagiair in 2010 het keuzevak "gebarentaal bij verloskunde" ontwikkeld op de hogeschool Rotterdam. In 2012 hebben we dit mogen aanpassen naar keuzevak "Gebarentaal bij Intake" zodat het een hogeschool breed keuzevak kon worden. Het is een groot succes, veel studenten kunnen we op deze manier lesgeven in en over NGT.

Sinds Juli 2019 ben ik bestuurslid van Vereniging Leraren Levende Talen (VLLT) sectie NGT. Daar zijn we hard aan het werk om ook een register voor docenten gebarentaal op te zetten. Om kwaliteit te waarborgen en om in de toekomst nascholing wellicht te binden aan punten.
Wat is het minimum aantal deelnemers? 4
Wat is het maximum aantal deelnemers? 14
Toetsing van de nascholingsactiviteit
Hoe wordt aan het eind van de bijeenkomst(en) beoordeeld of de leerdoelen zijn behaald? Door een toets: De cursist moet kunnen produceren en afzien: Alle dikgedrukte zinnen uit het huiswerk Alle gebaren uit het lexicon Localisatie met 2 referenten Correcte gebaarvolgorde Handalfabet
Is de afsluitende opdracht een voorwaarde voor een succesvolle afronding van de nascholingsactiviteit? Ja
Als er geen toets is, hoe wordt dan beoordeeld of de leerdoelen zijn behaald?
Vindt er een evaluatie plaats van de cursus? Nee
Locatiegegevens
Adres Richard Holstraat 85
Plaats Vlaardingen
Gegevens van de aanbieder
Organisatie Petrabouterse.nl
Contactpersoon Petra Bouterse
Adres Richard Holstraat 85
Postcode 3131EN
Plaats Vlaardingen
Telefoon 0612771405
E-mail contactpersoon Info@petrabouterse.nl
Website www.petrabouterse.nl

De Stichting RTGS is niet aansprakelijk voor de juistheid en volledigheid van de gepubliceerde nascholingsgegevens, bedrijfsgegevens en extra informatie.